22 máj
-1060x400w.png)
Montessori tipy na hračky, ktoré rozvíjajú koordináciu oka a ruky
Koordinácia oko–ruka je jednou z kľúčových zručností, ktorú si deti osvojujú už od útleho veku. V tomto článku ti predstavíme montessori-inšpirované hračky, ktoré túto schopnosť cielene a prirodzene rozvíjajú – bez svetielok a zvukov, no s maximálnym prínosom pre vývin dieťaťa.
Montessori prístup kladie dôraz na to, aby dieťa rozvíjalo zručnosti cez vlastnú aktivitu – teda vlastnými rukami. Niektoré hračky, ktoré dnes nájdete označené ako „montessori“, síce nie sú oficiálnymi pomôckami podľa tejto filozofie, no to im neuberá na hodnote. Naopak – ak podporujú koncentráciu, trpezlivosť, rozvoj motoriky a samostatné objavovanie, sú ideálnym spoločníkom vo vývine dieťaťa. V článku nájdete konkrétne tipy na hračky, ktoré sú navrhnuté tak, aby dieťa zapojilo obe ruky a vnímalo všetky detaily.
1. Navliekanie a nasadzovanie predmetov
Vo veku 1 roku (u niekoho plus mínus 3 mesiace) je dieťa schopné nasadzovať krúžky na stojan. Najskôr dieťa navlieka kruhy na tyčku vo vertikálnej polohe. Keď si túto zručnosť osvojí, skúste stojan pridržať (respektíve namontovať) do horizontálnej polohy. Dieťa sa učí úplne inému pohybu, tzv. kríženie stredovej línie. Po čase hračku odložíte.
Neskôr, približne 2 - 2,5r dieťa, začne vnímať pojem väčší- menší. A tu prichádza hračka znova na scénu. Dieťa začne kruhy ukladať od najväčšieho po najmenšie.
Táto hračka (najmä v horizontálnej polohe) pripravuje dieťa na navliekanie korálok. Najskôr použite namiesto nite drevenú paličku (od bubna alebo xylofónu) spolu s korálkami s väčším otvorom. Keď si dieťa osvojí túto činnosť, môžete siahnuť po tejto pomôcke.
Na začiatok je výbornou voľbou šnúrka s dreveným koncom, ktorá sa dieťaťu dobre drží. Po zvládnutí tejto činnosti, prechádza dieťa k navliekaniu korálok na šnúrky od topánok. Korálky sa so zručnosťou dieťaťa zmenšujú, až sa dieťa dostane k výrobe šperkov alebo práci s ihlou a šitiu.
2. Vkladanie predmetov
Pri týchto činnostiach sa dieťa učí dávať predmety do nádoby. Začína rozpoznávať tvary a im prislúchajúce otvory.
Výbornou pomôckou je Montessori box 4 v 1.
Môžete začať už od 7-8 mesiaca dieťaťa. Najskôr použijete guličku bez šuplíka. Neskôr sa dieťa naučí otvárať i šuplík. Dieťa sa vďaka tejto hračke učí, že i keď niečo nevidí, stále to existuje. Pomáha mu to zvládať obdobie separačnej úzkosti, ktoré je charakteristické tým, že dieťa začne plakať, keď vás nevidí. Keď tento úkon zvládne, môže pokračovať s valčekmi a mrkvami, ktoré zastrkáva do dierok (približne od jedného roka). Pri paličkách príde moment, kedy dieťa vloží červenú paličku do červeného otvoru, modrú do modrého a žltú do žltého otvoru. Ak sa toto párovanie opakuje, zisťujeme, že naše dieťa už vie rozoznávať farby. S pribúdajúcimi zručnosťami následne pokračuje dieťa s vkladaním žetónov do úzkej štrbiny. To zväčša býva veľmi obľúbená činnosť u všetkých detí.
Ďalšou nadstavbou v tejto oblasti je vkladačka rôznych tvarov.
Tu dieťa musí správne spárovať teleso s otvorom a zároveň ho i obratne prstami napasovať, aby cez otvor prešlo. Najjednoduchší je valec, pretože nemá ostré hrany. Potom sa pokračuje kockou, trojbokým hranolom a nakoniec nasledujú zvyšné tvary. Ak uvidíte, že vaše dieťa telesami búcha po hračke a je frustrované, môže to znamenať, že je pomôcka preňho náročná. Skúste mu ku krabičke dať len jedno teleso (valec) a zvyšné diery zalepte papierovou páskou. Po čase mu pridajte kocku a ponechajte dva otvory. Takto i obyčajnú hračku viete prispôsobiť schopnosti dieťaťa.
3. Otváranie a zatváranie
Ďalšou skvelou možnosťou, ako môže dieťa pracovať s rukami, je otvárať a zatvárať rôzne nádoby a patenty. Nájdite doma rôzne nádobky (nádobka od pleťového krému, malý zavárací pohárik, prázdny balzam na pery...) a dovoľte dieťaťu, nech ich skúša otvárať a zatvárať. Ak chcete, aby to bolo preňho atraktívne, vložte do nádob malé drobnosti, ktoré budete časom obmieňať (figúrky, prívesok, kocku....).
Výbornou pomôckou na nácvik otvárania patentov sú i tieto domčeky. Pokiaľ nalepíte do vnútra dvierok vaše fotky, stane sa pomôcka ešte atraktívnejšou (fotky taktiež časom obmeňte).
4. Geoboard, šróby a matky
Geoboard je doska s kolíkmi a gumičkami. Je to pomôcka, ktorá zlepšuje koordináciu tým, že dieťa preťahuje gumičku cez kolíky. U dieťaťa sa touto činnosťou zlepšuje jemná motorika i trpezlivosť. Taktiež sa dieťa vďaka tejto pomôcke učí nepriamo obliekaniu ponožiek. Staršie deti (3,5r) môžu usporadúvať gumičky podľa zadaného vzoru.
Skrutkovanie je výborná aktivita, ktorá zapája obe ruky. Dieťa jednou rukou drží skrutku a druhou jemne skrutkuje časť tela zvieratka, takže obe ruky pracujú súčasne. S pribúdajúcou zručnosťou dieťaťa mu môžete ponúknuť skrutky rôznych veľkostí. Vďaka tomu si precvičí i párovanie veľkostí.
5. Triedenie
Približne od 1,5 roka sa detičky začínajú zaujímať o triedenie predmetov podľa farieb, druhov a veľkostí. Dieťa môže triediť gombíky alebo vrchnáky od PET fliaš podľa farieb, orechy podľa druhu, hrnce a misky podľa veľkostí alebo môžete skúsiť vkladačky rôznych dizajnových a farebných prevedení.
6. Stereognostické vrecúško
Dieťa vo veku 2,5 roka so záujmom zisťuje povahu predmetov hmatovým vnímaním bez toho, aby ich videlo. To je pravá chvíľa pre zábavné použitie stereognostických vrecúšok. Sú to vrecúška, kde dieťa rozoznáva predmety hmatom. Takéto vrecúško si môžete ľahko vytvoriť i doma. Naplňte nepriehľadné vrecúško predmetmi, ktoré dieťa pozná: kľúče, lyžička, vareška, kefka, pasta, hodinky... Dieťa si vloží ruku do vrecúška, ohmatá predmet, povie jeho názov a následne ho vytiahne, aby sa uistilo, či priradilo názov k predmetu správne. V súčasnosti si môžete zakúpiť hračky, ktoré rozvíjajú stereognostický zmysel, ako napríklad toto senzorické pexeso a puzzle.
7. Puzzle a skladačky
Približne vo veku 1,5 roka sú deti schopné vkladať jednoduché tvary do príslušných otvorov vkladačky. Taktiež ako u predchádzajúcich pomôckach i tu, postupujeme od najjednoduchších tvarov k zložitejším. U malého dieťaťa začíname vkladačkou s 3 alebo 5 dielikmi s veľkými úchytmi. V montessori prostredí by ste jednotlivé tvary vkladačky mali izolované. No kupovať 4 rôzne vkladačky vie byť finančne náročné. Ak chcete začať s vkladačkami ešte pred prvým rokom, ponechajte dieťaťu vkladačku kruh, a zvyšné otvory vyplňte kartónom. S pribúdajúcimi zručnosťami kartóny postupne odstraňujte. Po kruhu nasleduje štvorec, ďalej trojuholník a ako posledné odkryjeme 6-uholník.
Ďalším krokom sú puzzle s dielikmi, ktoré zapadajú do seba. Nečudujte sa, keď deti budú skladať puzzle iným spôsobom ako dospelí. My si najskôr hľadáme rohovové a okrajové puzzle, aby sme vytvorili rám. Deti k puzzle pristupujú intuitívne a priestorovo, to zn. že hľadajú tvary, ktoré do seba zapadajú.
Bežné hračky môžu byť výnimočne rozvojové, ak ich dieťa aktívne používa. Dôležité je riadiť sa tempom dieťaťa a vnímať jeho záujem a vývinové potreby. Hračka by mala byť primerane náročná – nie príliš ľahká, ani príliš zložitá, ale aby predstavovala výzvu. Usporiadajte pomôcky tak, aby dieťa zaujali – vhodné je použiť podnos alebo košík.
Pomôžte dieťaťu vytvoriť si poriadok a prehľad tým, že každá hračka bude mať svoje miesto. A nezabúdajte na rotáciu – staré hračky po čase môžu znovu zažiariť.
Či siahnete po originálnych montessori pomôckach alebo bežných hračkách, je len na vás. Montessori je predovšetkým filozofia porozumenia vývinu dieťaťa – a ak jej princípy pochopíte, viete ich naplniť aj s tým, čo máte doma.

Napíš komentár