06 máj

0 Komentáre
116 Zhliadnutí
Existujú u detí senzitívne obdobia?
Vedeli ste, že deti majú počas svojho vývinu obdobia, kedy sú mimoriadne vnímavé na učenie konkrétnych zručností? Tieto tzv. senzitívne obdobia sú kľúčové pre ich rozvoj a spoznať ich znamená lepšie porozumieť potrebám vášho dieťaťa.
Senzitívne obdobia sú kľúčovou súčasťou detského vývinu, počas ktorých sa dieťa učí rýchlejšie a s väčším nadšením. Najčastejšie sa s týmto pojmom stretávame v Montessori pedagogike, no využitie má v každej výchove.
Od narodenia do 6 rokov prechádzajú deti obdobiami intenzívneho rozvoja pohybu, reči, zmyslov či sociálnych zručností. Pochopením týchto vývojových fáz môžeme dieťa správne podporiť a poskytnúť mu vhodné prostredie na učenie. Sledovanie záujmov dieťaťa nám pomáha odhaliť, v akom senzitívnom období sa práve nachádza. Môžeme ich rozdeliť do viacerých oblastí a jednotlivé fázy sa prirodzene prelínajú.
Pohybové obdobie: Keď sa dieťa chce hýbať
Dieťa sa počas prvého roka z ležiaceho bábätka zmení na samostatného chodca. Bez toho, aby sme to cielene museli každý deň podporovať aktivitami. Dieťa o to prejavuje záujem samé. Trénuje si najmä svoju hrubú motoriku. Rozvoj tejto schopnosti však nekončí, keď sa dieťa naučí chodiť, ale stále sa v nej zlepšuje. Učí sa skákať, cúvať, chodiť po schodoch, skákať na jednej nohe, preliezať a podobne.
Zmysel pre poriadok: Rutiny, ktoré dávajú deťom istotu
Medzi ďalšie oblasti patrí poriadok a najintenzívnejší je do štyroch rokov. Toto neznamená, že dieťa má veľkú túžbu stále upratovať, aj keď si môžete všimnúť, že dieťa prirodzene napríklad odkladá topánky na svoje miesto, ak to vidí u rodičov. Znamená to, že má rado rôzne rutiny, opakovanie rituálov a dôslednosť. Sú radi, keď má každá vec svoje pevné miesto, dáva im to pocit istoty. Preto v tomto období majú radi aktivity na triedenie. Kľudne to môže byť napríklad vykladanie príborov z umývačky. Ale tiež rôzne hračky na triedenie a priraďovanie podľa tvarov, farieb a podobne. Čo môžeme u detí pozorovať je aj fascinácia malými predmetmi. Dieťa si začína rozvíjať svoju jemnú motoriku. Tu viete voliť najmä aktivity na podporu pinzetového úchopu. Väčšinou sa začína objavovať od jeden a pol roka.
Senzorické obdobie
Okolitý svet vnímame najmä prostredníctvom zmyslov, a preto je dôležité, aby si dieťa mohlo túto oblasť prirodzene a hravo rozvíjať. Rôzne podnetné aktivity a senzorické hračky mu pomáhajú lepšie spoznávať svet cez sluch, hmat či zrak. Práve tieto hračky deťom ponúkajú rôzne textúry, zvuky, farby a tvary, ktoré stimulujú ich zmyslové vnímanie. Nezabúdajme však ani na ďalšie zmysly – chuť a čuch –, ktoré možno rozvíjať napríklad pri spoločnom varení, ochutnávaní nových potravín či spoznávaní vôní prírody. Vďaka týmto zážitkom si dieťa buduje pevné základy pre celkové poznávanie sveta a zdravý vývin.
Rozprávajte sa, čítajte a počúvajte
Keďže človek je tvor sociálny, v období od nula do šesť rokov si rozvíja aj oblasť jazyk a reč. Jednou z najlepších aktivít, ktorou môžeme túto oblasť podporiť je čítanie detských kníh v rôznych tématikach. Závisí od záujmu vášho dieťaťa. Pre väčšiu zábavu siahnite po interaktívnych leporelách či zvukových knihách, ktoré zaujmu nejedného čitateľa.
Prvé kroky k matematike
Okolo štvrtého roka sa u detí objavuje aj záujem o matematiku. Často si môžeme všimnúť, že dieťa si začne všetko počítať. Túto oblasť výborne podporíme spoločným nakupovaním či hrou s číslami.
A v neposlednom rade si dieťa rozvíja svoje sociálne zručnosti. Tieto senzitívne fázy sú najsilnejšie v období od nula do šesť rokov. Ako som už vyššie spomínala sú pre deti úplne prirodzené a nemusíte sa báť, že niečo zmeškáte. Je fajn, ak sa nám ich podarí podporiť rôznymi aktivitami.
Ak máte pocit, že neviete, čo aktuálne vaše dieťa zaujíma, skúste ho pár dní iba pozorovať. Sledujte, ako sa hrá, čo robí s predmetmi, čo si samé vyberie, keď má voľnú hru, na čo sa vás pýta na prechádzke a podobne.

Napíš komentár