Ako naučiť dieťa čítať? Tipy pre predškolákov a prvákov

Začiatok nového školského roka je pre deti i rodičov obdobím plným očakávaní, radosti, ale aj drobného napätia – obzvlášť, ak ide o čerstvého prváčika. Osvojenie si písanej formy reči a čítania vyžaduje isté zručnosti, ktoré je najlepšie rozvíjať ešte v predškolskom veku, ale i po nástupe do školy.

Prekurzory gramotnosti voláme schopnosti, ktoré určujú, ako sa bude žiakovi dariť pri učení písať a čítať. Tieto schopnosti by mali rozvíjať všetky deti, no najmä tie, ktoré začali rozprávať neskôr alebo ich reč bola nezrozumiteľná. Patria sem:

  • Poznanie písmen – vie ako písmená vyzerajú a ako sa vyslovujú?
  • Fonologické uvedomovanie – vie rozložiť slová na časti?
  • Rýchle automatické menovanie – vie rýchlo pomenovať farby, čísla, písmená a tvary?




Máte doma predškoláka?

  • Spoznávajte písmená, nemusí vedieť rozoznať všetky, ale mal by poznať aspoň tie vo svojom mene. Naučte ho podpísať sa
  • Vie vytlieskať slová na slabiky? Rytmizujte slová, ale aj riekanky tlieskaním. 
  • Vie určiť, čo je na začiatku v slove PES a čo na konci? Skúste prvú hlásku zdôrazňovať, vydeľovať, predlžovať, nech si ju dieťa všimne. Vymýšľajte slová na nejaké písmeno.
  • Hrajte sa s časťami slov, skúste vymyslieť vtipnú rýmovačku.
  • Naučte dieťa pomenovať základné tvary, orientovať sa v číselnom rade do 10, pomenovať farby

Čo si všímať, ak je dieťa už žiakom a stáva sa pomaly čitateľom? 

  • Techniku čítania, plynulosť a rýchlosť čítania.
  • Porozumenie príbehom a textu.
  • Pridružené čiastkové deficity.



Na čo sa zamerať, ak máte doma žiaka?

  • Prvý ročník je dôležitý na zvládnutie správnej techniky čítania. Vytvorte z precvičovania čítania pozitívny návyk. Ak treba, venujte sa ešte aj nácviku fonologického uvedomovania. Keď sa technika zlepší, dôležitým ukazovateľom sa stane práve rýchlosť čítania.
  • Čítajte si spolu príbehy. Vie ich dieťa prerozprávať, alebo vynecháva dôležité časti príbehu? Rozumie príbehu? Dávajte na konci otázky, ako bude na ne odpovedať. 
  • Je vaše dieťa už čitateľom a učí sa z textu? Overte si, či sa nesnaží len učiť naspamäť – ide o neefektívne učenie. Vysvetlite si neznáme slová, určite si kľúčové slová, rozčleňte text vizuálne fixkami, prepojte učenie s realitou.
  • Má vaše dieťa okrem jazykových oslabení aj pridružené čiastkové deficity? Pamäť, zrakové a sluchové vnímanie, jemnú motoriku, či iné? Je potrebné, aby ste rozvíjali aj tie. 
Čítanie je celá veda. A preto, ak máte obavy, neváhajte sa o ne podeliť s učiteľom alebo školským logopédom.