5 tipov, ako si uľahčiť robenie domácich úloh

Domáce úlohy sú pre mnoho detí a rodičov často skúškou trpezlivosti. Niekedy sa z krátkej úlohy stane nekonečný proces plný odkladania, zívania a hádok. Dobrá správa je, že s pár jednoduchými tipmi sa dá učiť rýchlejšie, efektívnejšie a bez zbytočného stresu.

Každý školák má dni, keď sa mu do domácich úloh jednoducho nechce. Rodičia zas často hľadajú spôsob, ako dieťa motivovať bez kriku a nekonečného presviedčania. Pravdou je, že kľúč k pokojnejšiemu učeniu sa skrýva v malých zmenách a správnych návykoch. Ak sa z učenia stane prirodzená súčasť dňa, domáce úlohy už nebudú strašiakom, ale zvládnuteľnou rutinou. 

1. Vyberte si správny čas na učenie

Najdôležitejšie je nájsť čas, kedy je dieťa ešte svieže, ale už má chvíľku oddychu po škole. Väčšina detí potrebuje po príchode domov asi 30 – 60 minút na relax, pohyb alebo malé občerstvenie. Ak sa začne učiť hneď po príchode domov, môže byť unavené a nesústredené. Ak to však odloží na večer, kedy už klesá energia aj nálada, bude to stáť dvojnásobok síl. Najideálnejší je teda skorý podvečer. 



2. Efektívne prestávky namiesto nekonečného sedenia

Dieťa by nemalo pri úlohách sedieť hodinu v kuse. Platí pravidlo: 20 – 30 minút práce = 5 minút pauza. Po hodine učenia by mala prísť dlhšia pauza.  Pri mladších školákoch môže byť čas sústredenia ešte kratší, kľudne 15 minút.  Krátka prestávka je čas na pohyb, pohár vody alebo krátke ponaťahovanie sa. Môžete si vypočuť dve pesničky, zatancovať si. Dôležité je, aby prestávky neboli pri obrazovkách – tie dieťaťu pri robení úloh najviac škodia. Rovnako by sa dieťa nemalo začítať do príbehu, či inak zaťažovať mozog.

3. Čo nerobiť pred učením

Pred domácimi úlohami je lepšie vyhnúť sa veciam, ktoré dieťa „zvalcujú“ energiou alebo sústredením:
  • Televízia, tablet či mobil – po nich je väčšinou ťažšie vrátiť sa k sústredeniu.
  • Sladkosti – krátkodobý „energetický výbuch“ sa rýchlo zmení na únavu.
  • Dlhé hranie sa vonku – pohyb je dôležitý, ale ak dieťa príde úplne vyčerpané, úlohy budú utrpením.
Lepšie je zaradiť krátku hru, pohyb na čerstvom vzduchu alebo spoločné občerstvenie.



4. Akou úlohou začať

Najlepšie je začať s jednoduchšou alebo obľúbenou úlohou, aby dieťa rýchlo zažilo pocit úspechu. Tento „štartovací efekt“ mu dodá motiváciu pokračovať. Následne prichádzajú na rad úlohy, ktoré vyžadujú viac sústredenia – matematické príklady či písanie. Najťažšie úlohy si nechajte na obdobie, keď je dieťa ešte stále čerstvé, nie na úplný záver. No a nakoniec ešte nejaká ľahká úloha, či nachystanie si pomôcok na ďalší deň. 

5. Prostredie, ktoré pomáha

Učenie by malo prebiehať na mieste, ktoré dieťa automaticky spája s prácou a sústredením – pri stole, v pokojnejšej časti bytu. Pomôže, ak má všetky potrebné pomôcky po ruke, aby sa nemuselo každú chvíľu zdvíhať. Telefón a hračky je lepšie odložiť mimo dohľadu. Najmä pre prváčikov je lepšie učiť sa radšej v kuchyni pri stole, kde nemajú toľko rušivých vplyvov ako v detskej izbe

Domáce úlohy nemusia byť bojom. Ak si nastavíte správny čas, naučíte dieťa pracovať v blokoch s krátkymi prestávkami, vyhnete sa rušivým faktorom a začnete ľahšou úlohou, celý proces sa zjednoduší. Navyše dieťa získa pozitívny vzťah k učeniu a pocit, že školské povinnosti sa dajú zvládnuť rýchlo a v pohode.