Úvod do hier a aktivít, ich základné pravidlá a zásady tvorby lesných hier sme rozobrali už v minulom článku. Ak ste ho náhodou nevideli, nájdete ho TU. V druhej časti sa zameriame už len na konkrétne aktivity. Bližšie rozoberieme ďalšie 3 kategórie: vedomostné úlohy, aktivity na komunikáciu a spoluprácu.

 

Vedomostné úlohy, poznávanie prírody

Akékoľvek kvízy, hádanky, či „spoznávačky“ sú dobrou formou, ako deťom priblížiť prírodu a zvieratá. Vyžadujú si viac prípravy, no prostredníctvom zábavných vzdelávacích aktivít sa deti veľa dozvedia a najmä si veľa zapamätajú. 

 

 

Zvierací kvíz

Pomôcky: kartičky s popisom vlastností zvierat, kdekoľvek

Popis: Hra zameraná na komunikáciu a poznávanie prírody. V tomto prípade napíšeme 1 vlastnosť- charakteristiku zvieraťa na 1 papier (indícia). K jednému zvieraťu môžeme urobiť 5 indícií, vo väčších skupinách aj 10. Kartičky pomiešame, náhodne rozdelíme medzi deti. Ich úlohou je nájsť všetky charakteristiky zvieraťa a určiť, o aké zviera ide. Príklad charakteristiky žaby: živím sa hmyzom, mám vlhkú kožu, mám 4 nohy, nestaráme sa o svoje mláďatá. 

 

Okno zeme

Pomôcky, prostredie: môže byť lupa, môže byť papier na zapísanie, lúka, les, pole

Popis: V tejto hre ide najmä o pozorovanie prírody. Každý si určí svoje „okno“ do sveta prírody – štvorec s rozmermi, napr. 20x20cm. Pohodlne si k nemu sadne a sleduje všetko, čo sa tam deje. Aké sú tam tvory, rastliny. Môže si to zapísať alebo sa o tom porozprávame. Ideálne je, ak pozorovanie prevádzame aspoň na 2 rozličných miestach (les, lúka, pole).

 

Čo do prírody nepatrí

Pomôcky, prostredie: veci, kartičky s vecami, papiere na zapísanie, kdekoľvek

Popis: Zamerané na ochranu prírody, vnímanie prírody, pamäť. Podľa toho, ako úlohu nastavíte. Má niekoľko variant. Ideálne je pripraviť si predmety, ktoré do prírody nepatria – igelitová taška, šupka od banánu, rozbitá hračka a mnoho iného.  Ak ich nechcete fyzicky mať, pripravte si obrázky s týmito predmetmi. Je to jednoduchšie, no väčšia zábava je s reálnymi vecami. Prvou možnosťou je rozmiestniť ich v lese alebo na záhrade tak, aby boli skryté, ale dali sa nájsť. Deti musia nájsť a vyzbierať stanovený počet vecí, resp. kartičiek. Následne sa o tom môžete rozprávať alebo pridať kvíz o tom, koľko sa dané veci v prírode rozkladajú. Druhou možnosťou je vyznačiť istú trasu napr. v lese a  veci  na trasu rozmiestniť. Deti majú po jednom prejsť danú trasu a všímať si, čo do prírody nepatrí. Veci neberú, len si ich pamätajú. V cieli si zapíšu, čo si zapamätali. Každá úloha otvára priestor na ďalšie diskusie.

 

Komunikácia, spolupráca, vzťah

Komunikácia, spolupráca, vzájomné počúvanie sa sú základom dobrých vzťahov. Všetky tieto aspekty môžete pomocou spoločných hier s deťmi počas leta posilňovať. Pri riešení takto zameraných úloh dochádza často k prehlbovaniu dôvery, posilňovaniu vzájomného vzťahu. Deti sa učenia ako komunikovať, dostávajú spätnú väzbu, sú súčasťou riešenia problému a to často s kopou zábavy a bez toho, aby si to uvedomovali. 

 

 

Ostrov

Pomôcky, prostredie: peň, podstavec o rozmeroch cca 50x50cm, aspoň 30cm nad zemou, lano

Popis: Táto veľmi kontaktná hra je zameraná na riešenie problémov a spoluprácu. Prechádzame rieku v tropickom pásme. Každú chvíľu hrozí útok dravých rýb. Zachránime sa, keď vystúpime na malý ostrovček, ktorým je v našom prípade peň alebo podstavec. Nikto sa nesmie dotýkať zeme aspoň po dobu 10s. (môžeme meniť). Hľadáme spoločne rôzne spôsoby, ako sa na ostrov zmestíme všetci.  Ak vytvoríme ostrov len pomocou lana, môžeme meniť jeho veľkosť.

 

Pozor pirane!

Variácia predchádzajúcej hry vychádza z rovnakého príbehu, no hraje sa  individuálne. Je teda najmä o zábave. Ak určená osoba zakričí „pozor pirane“, každý, kto ide s nami lesom na prechádzke či na túre, si musí nájsť miesto, kde sa nebude dotýkať zeme. Vyskočiť na kameň, na peň, zavesiť sa na konár. Táto variácia deti veľmi baví. Pomôže najmä počas dlhšej túry, keď motivácia kráčať klesá. Deti priam čakajú na to, kedy bude ďalší útok piraní.

 

Slepý štvorec

Pomôcky, prostredie: šatky na oči, horolezecké lano, lúka bez väčších nerovností

Popis: Jedna z klasický úloh na školeniach tímovej práce. Úloha vyzerá jednoducho, no na jej úspešné splnenie potrebujeme dobrú komunikáciu a spoluprácu. Všetci hráči majú zaviazané oči. Každého hráča odvedie vedúci hry k lanu, rozostaví ich v istej vzdialenosti od seba a podá im lano do ruky. Vtedy im zadá úlohu. Cieľom je vytvoriť z lana štvorec. Po celý čas musia byť účastníci v kontakte s lanom, neposúvajú sa po ňom a musia využiť celú jeho dĺžku. Ak si myslia, že štvorec vytvorili, položia lano na zem a dajú si dole pásky z očí. Pri mladších hráčoch môžeme lano zaviazať, môžeme meniť požadovaný tvar. Úlohu môžeme sťažiť tým, že rozdelíme hráčov do 2 skupín, ktoré majú spoločne vytvoriť doma (teda štvorec a trojuholník). Možností je veľa. J

 

Nosiči vody

Pomôcky, prostredie: vedrá, lokalita v blízkosti vody

Popis: Skupina putuje púšťou. Jeden hráč už nemôže ďalej, zostáva ležať 20m od prameňa s vodou. Ostatní sa snažia vytvoriť improvizované nádoby z toho, čo nájdu v okolí a priniesť mu vodu z blízkeho potoka, aby ho zachránili. Môžeme to urobiť aj ako súťaž družstiev. Kto naplní vedro skôr alebo donesie viac vody za istý čas, vyhral.

 

Cesta tmou

Pomôcky, prostredie: šatky na oči, kdekoľvek

Popis: Táto hra je zameraná na dôveru, budovanie vzťahu. Hrajú ju dvaja hráči, jeden má zaviazané oči, druhý ho vedie po určenej trase. Ten, kto vedie, musí podávať informácia jasne a presne. Obmenou môže byť variácia, kde navádzač nekomunikuje len drží „slepého“ za ruku. Navádza ho len fyzicky a pomocou telesného kontaktu. Roly môžeme následne vymeniť.

 

Na reálnych školeniach prebieha na konci reflexia, teda riadený proces hodnotenia aktivity. Aj tieto hry je dobré nejako ukončiť. Porozprávať sa, čo sa dialo, čo sa páčilo, aký z toho majú deti pocit atď. Dochádza tak k spracovaniu prežitého zážitku. Urobte si spolu lesný denník, nakreslite obrázok, vymyslite koláž z fotiek alebo deťom rozdajte medaily. Tie si viete z modelovacej hmoty dokonca spoločne vyrobiť. Bude to krásna bodka za pekným dňom.

 


Autor článku: Gabriela Palai