Špeciálna pedagogička radí: Ako pripraviť predškoláka na školu
Školský rok sa pomaly prehupne do svojej druhej polovice, a to znamená, že malých predškolákov v nasledujúcom polroku čaká zápis do základných škôl. V súvislosti s týmto veľkým životným krokom mávajú rodičia množstvo otázok. Zaujíma ich, čo má vedieť predškolák alebo ako mu pomôcť zlepšiť sa v niektorých zručnostiach.
Pokiaľ vás tiež zaujíma, či je vaše dieťa na školu dostatočne pripravené a ako ho podporiť, tie najčastejšie otázky nám objasnila špeciálna pedagogička Mgr. Katarina Herbríková. Tá sa na svojom blogu Spec.ped venuje tvorbe edukačných aktivít a hračiek pre deti. Vďaka nej sa napríklad dozviete, prečo je predškolské obdobie pre deti také dôležité alebo ako sa doma venovať rozvoju jeho schopností
Aký je rozdiel medzi malým škôlkarom, škôlkarom a predškolákom?
Deti zväčša absolvujú v škôlke tri ročníky. Najmenší prichádzajú ako trojročný, potom je stredná trieda a detičky od päť rokov navštevujú predškolskú triedu.
Najmladšie deti sa učia postupne samostatnosti a adaptovať sa na nové prostredie. Zlepšujú si svoje rečové schopnosti. Často ešte menia činnosti a majú záujem najmä o zmyslové hry, kde môžu skúmať povrch predmetov, ich tvar, veľkosť, farbu a podobne. Často sa ešte hrajú samé.
Druhý škôlkársky ročník už býva pre deti jednoduchší, čo sa týka adaptácie, ľahšie si zvykajú na nové prostredie a odlúčenie od mamy. Sú samostatnejšie, čo sa týka sebaobslužných činností a ľahšie nadväzujú kontakty s inými deťmi. Sú veľmi zvedavé, radi objavujú, pozorujú a skúmajú nové veci a práve na takéto činnosti by mali mať dostatok priestoru.
Predškolák už pomerne rýchlo nadväzuje nové kontakty s učiteľmi a deťmi. Rád sa hrá v skupine, kde si už dokáže sám hru zorganizovať. Čiže dieťa sa postupne učí odpútať od rodičov, osamostatňovať sa v sebaobsluhe a hľadá si svoje miesto v kolektíve, objavuje čaro kamarátstva a spoločných hier.
Prečo je predškolské obdobie také dôležité?
Je to obdobie počas ktorého sa dieťa pripravuje na vstup do školy. Vieme často zachytiť prvé ťažkosti a včasnou intervenciu veľa zachrániť, kým sa to začne v škole nabaľovať. Dieťa postupne dozrieva a zdokonaľuje si všetky schopnosti a zručnosti, ktoré bude v škole potrebovať. Je to prirodzený proces, netreba sa toho báť ani dieťa príliš sledovať, ale ani naopak nezanedbávať, ak sa nám niečo nezdá. Dopriať dieťaťu podnetné prostredie a dostatok času pre rozvoj, či už doma na domácom vzdelávaní alebo v materskej škole.
Čo predškolákov čaká počas roka?
Na to, aby sme zistili, či je dieťa dostatočne zrelé a pripravené na školu nám slúžia testy školskej zrelosti. Testy školskej zrelosti vykonávajú centrá pedagogicko psychologického poradenstva a prevencie. V tomto funguje každé centrum podľa svojich pravidiel. Zväčša čaká vaše dieťa depistáž, kde sa snažíme zachytiť rizikové deti, ktoré sú následne volané do centra poradenstva a prevencie na testy školskej zrelosti.
Niekde len pani učiteľka odporučí rodičovi, aby dieťa tieto testy absolvovalo a ten sa sám objedná na vyšetrenie. Nevyhnutné sú pre tie deti, ktoré chceme zaškoliť predčasne, ak k 31. 8. nedovŕšia 6 rokov. Ak máme dieťatko pripravené na školu, tak ho čaká ešte zápis do prvého ročníka.
Kedy sa dozviem, či z môjho predškoláka bude školák?
Toto je opäť veľmi individuálne, niektoré centra robia testy už v novembri, niektoré v januári. Niekedy sa nám stane, že potrebujeme dieťa pretestovať ešte v júni. Zápis do prvého ročníka však býva väčšinou koncom apríla, začiatkom mája.
Aké témy predškoláci preberajú?
To, akým oblastiam sa predškoláci venujú, nám určuje Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie ISCED 0. Každá škôlka si podľa toho vypracuje svoje plány. Sú to vzdelávacie oblasti ako jazyk a komunikácia, matematika a práca s informáciami, človek a príroda, človek a spoločnosť, človek a svet práce, umenie a kultúra a zdravie a pohyb.
Kam by sa mal predškolák počas roka posunúť?
Dieťa by na konci predškolského vzdelávania malo byť zrelé nie len, čo sa týka kognitívnych schopností, ale aj osobnostne. Malo by byť samostatné, zodpovedné, vedieť dodržiavať pravidlá, udržať pozornosť. Byť emocionálne vyspelé. Čo sa týka kognitívnych schopností, tak mať primerane rozvinutú vizuomotoriku a grafomotoriku, reč, sluchové a zrakové vnímanie, vnímanie času a matematických predstáv.
Čomu sa s predškolákmi venovať doma?
Všímať si, aké témy ich aktuálne zaujímajú. Odpovedať im na ich zvedavé otázky. Nájsť si čas na spoločnú hru. Netlačiť na dieťa, čo všetko by malo zvládnuť, nesnažiť sa zrenie urýchliť, naopak dopriať im dostatok času na hru a objavovanie sveta pozorovaním a skúmaním.
Ak má dieťa nejakú oblasť oslabenú, snažíme sa ju zlepšiť hrou, nie núteným sedením za stolom. Podporovať ho v tom, čo ho aktuálne baví. Či už sú to písmenká alebo čísla. Či ho aktuálne baví obkreslovanie a vyfarbovanie. Alebo si zlepšuje jemnú motoriku cez rôzne kreatívne aktivity. Alebo sa rád hrá s bábikou a autíčkami. Alebo si v kuchynke či pri pracovnom pulte zlepšuje svoju fantáziu a slovnú zásobu.
Netlačme deti do toho, aby sa hrali podľa našich predstáv, lebo len vtedy máme pocit, že sa učia niečo nové a pripravujú sa na školu. Naopak naučme sa len pozorovať a nechajme sa vtiahnuť do ich sveta.
Dúfame, že vám náš článok odpovedal na niektoré vaše otázky. A ak by ste chceli vašich predškolákov v ich ďalšom rozvoji aktívne podporiť, v našej ponuke nájdete aj množstvo pracovných zošitov a kníh. Aj vďaka nim si môžu svoje predškolské zručnosti a znalosti zlepšovať zábavnou formou.
Napíš Komentár