
Ako naučiť deti ochutnávať nové jedlá? Máme super riešenie
Má vaše dieťa problém s výberom jedla? Odmieta určité skupiny potravín alebo neznesie niektoré konzistencie jedál? V článku nájdete skvelé odporúčania, ktoré vám s týmto problémom pomôžu.
Neurologopedička a terapeutka kŕmenia Urszula Petrycka sa s problémom vyberavosti jedál u detí stretáva veľmi často. Radí, že jedným z najlepších spôsobov, ako tento problém odstrániť je hra so slizom, ktorý je nielen zábavný, ale môže pomôcť dieťaťu zvládnuť rôzne textúry jedla.
Keď deti odmietajú niektoré potraviny, častokrát to nesúvisí s nesprávnou stavbou alebo funkciou ústnej dutiny, ale so senzorikou. Jedlo totiž vnímame všetkými zmyslami – cez chuť, čuch, hmat, sluch aj zrak. Niektoré deti, napríklad, neznášajú maliny nie kvôli chuti, ale kvôli zvuku, ktorý vydávajú pri hryzení. Iné zas odmietajú šmykľavé ovocie len preto, že na pohľad pôsobí klzko. Aby sme dosiahli, že dieťa začne akceptovať určité konzistencie alebo iné vlastnosti jedál, musíme ich postupne a nenásilne oboznamovať so všetkými týmito vnemami.
Ako naučiť dieťa prijímať šmykľavé a lepkavé konzistencie jedál pomocou slizu?
Deti predovšetkým uistite, že sliz je na hranie a že ono samo rozhodne, kedy je pripravené ho chytiť. Najlepšie je, ak sa dieťa zapojí do jeho prípravy. Zo začiatku môžete pracovať so špachtľou alebo v rukaviciach – nič nerobte nasilu, podstatou „oboznamovania“ je, aby dieťa určovalo tempo a postupne prekonávalo svoje hranice. Skvelou voľbou je pripraviť sliz z multisenzorickej peny. Takýto sliz je na dotyk menej šmykľavý ako ten klasický, vyrobený z lepidla a aktivátora. Dieťa tak motivujete, aby sa dotklo jemnejšej štruktúry a pridávalo penu podľa vlastného uváženia.
Pridávanie pevných prvkov do slizu
Niektoré deti bez problémov konzumujú jedlá jednotnej konzistencie, ale odmietajú tie, kde sa miešajú pevné a tekuté zložky (napr. krémová polievka je v poriadku, no vývar s cestovinou a petržlenovou vňaťou je pre nich neprijateľný.) Stáva sa, že dieťa odmieta jedlo aj napriek tomu, že všetky jeho zložky má rado samostatne – problémom je práve ich kombinácia.
Skvelou možnosťou, ako dieťa oboznámiť so šmykľavou a lepkavou textúrou, je začať s hrami so slizom, ktorý obsahuje pevné prvky – na začiatok je lepšie, ak sú tieto prvky menšie. Do hmoty môžete pridať napríklad piesok, cukor či pšeno. Tieto prísady spôsobia, že sliz nebude na dotyk lepkavý. Postupne môžete pridávať menej pevných prvkov alebo prechádzať na väčšie (napr. guľôčky, pohánku), aby dieťa pomaly spoznávalo lepkavejšiu konzistenciu.
„Fuj, to príliš smrdí!“ Ako pomocou slizu oboznámiť dieťa s rôznymi vôňami
Ak vaše dieťa často hovorí, že niečo vonia príliš intenzívne alebo nepríjemne, môže ísť o precitlivenosť na pachy. Tá je častou príčinou vyberovosti pri jedle. Dieťa môže odmietať nielen ochutnanie nového jedla, ale aj pobyt v miestnosti, kde sa pripravuje niečo s výraznou arómou. Dobrou správou je, že citlivosť na pachy sa dá postupne zmierňovať.
Začnite so slizom s neutrálnym, bezvonným lepidlom a pridajte kvapku jemnej arómy. Postupne nechajte dieťa určovať intenzitu vône – možno sa neskôr odhodlá pridať do slizu kuchynské korenie, napríklad štipku oregana, citrónovej kôry alebo škorice. Dajte dieťaťu na výber, akú vôňu si praje, aby sa necítilo pod tlakom.
Sliz je skvelým nástrojom pri zvládaní rôznych konzistencií a vôní, ktoré sú dôležité pri skúšaní nových potravín. Dôležité je, aby dieťa samo určovalo tempo a cítilo sa pri tejto činnosti bezpečne a komfortne. Nezabúdajte, že každý malý krok je veľkým úspechom! Spoločne objavujte nové textúry a vône zábavnou formou, ktorá môže deťom výrazne pomôcť pri prijímaní rôznych jedál a zlepšovaní ich stravovacích návykoch.
Napíš komentár