Rozvoj hudobnosti u malých detičiek

Budovanie vzťahu k hudbe u detí je fascinujúca cesta, plná radosti a objavovania. Už od útleho veku môže hudba hrať kľúčovú úlohu v rozvoji dieťaťa, podporujúc nielen jeho hudobné schopnosti, ale aj jazykové či kognitívne. V tomto článku sa ponoríme do sveta hudobného vzdelávania a objavíme, aké rôzne oblasti a schopnosti dieťaťa hudba rozvíja, ako vníma hudbu bábätko už počas tehotenstva, ale aj to, kedy začať zavádzať hudbu do jeho života. 

Pozitívny vzťah k hudbe sa formuje už od ranného veku života detí, dokonca ešte pred ich samotným narodením. Hudobné nadanie patrí do rovnakej kategórie ako vývoj reči. Ak dieťa od malička vystavujeme cudziemu jazyku, naučí sa ho ovládať ako materinský jazyk. Dieťa, ktoré je od útleho detstva vedené k hudbe, si k nej vybuduje vzťah, stáva sa pre neho prirodzenou súčasťou jeho sveta, hudbu spontánnejšie vníma a neskôr ju i produkuje.    


Deti dokážu najcitlivejšie reagovať na hudbu od narodenia do 9 rokov. V tomto období sa vývíjajú mechanizmy zodpovedné za spracovávanie a porozumenie hudbe. Hudba stimuluje rast mozgu dieťaťa a pozitívne pôsobí na jeho vývin. Hudba prináša deťom nielen umelecký zážitok ale je dokázaný aj jej vplyv na ich zdravie a kvalitu života.



Hudba rozvíja rôzne oblasti a schopnosti dieťaťa. V skratke by sme mohli uviesť aspoň tie najdôležitejšie:

  • Reč, slovná zásoba, komunikácia

  • Pozornosť, sústredenie sa

  • Intelekt

  • Predstavivosť a fantázia

  • Hrubá motorika detí

  • Vplyv na vzťahy s ostatnými

  • Emočná inteligencia

  • Vplyv na rozvoj rôznych školských zručností: čítanie, matematika


Hudba deti upokojuje, aktivizuje, podporuje pamäť, fantáziu, intuíciu a kreativitu. Poskytuje deťom možnosť vyjadriť sa. Okrem toho prežíva dieťa prostredníctvom hudby rozličné emócie. Radosť zo spievania a tancovania, spokojnosť zo sebarealizácie a dosiahnutého úspechu. Potešenie z blízkosti a času stráveného s rodičom, ktorý by mal byť pre dieťa hlavným sprostredkovateľom hudby. Poďme sa pozrieť na to, ako sa môže rodič zhostiť tejto dôležitej úlohy


Tehotenstvo a prvý kontakt s hudbou

Na rozdiel od zraku, ktorý sa zlepšuje a vyvíja postupne, je sluch po narodení už dávno vyvinutý.
Nie je presne známe, v ktorom týždni tehotenstva je dieťa schopné počuť, no rôzne štúdie uvádzajú vek 16 až 19 týždňov, kedy bábätko vníma matkin hlas. Okolo 24. týždňa už spoľahlivo počuje aj zvuky z okolia.  

Sluchové vnímanie a vrodenú hudobnosť u dieťaťa v prenatálnom veku môžeme rozvíjať úplne bazálnymi, základnými a najmä prirodzenými činnosťami. Prihováraním sa dieťaťu a spievaním. Dieťa vníma hlas matky či iných blízkych ľudí. Matka podvedome mení intonáciu i tok reči, keď sa prihovára svojmu bábätku, spieva mu, púšťa si hudbu a takto ho prirodzene zasvecuje do sveta hudby. Je jeho prvým kontaktom s týmto svetom, s jeho muzikálnosťou a láskou či postojom k hudbe.

Ako a kedy začať zavádzať hudbu do života dieťaťa?

Deti milujú hlas matky a aj keď má reprodukovaná hudba svoje plusy ( podľa výskumov najmä tá Mozartova), v období po narodení preferujú deti hlas blízkych osôb. V prvých týždňoch po narodení hrajú dôležitú rolu najmä uspávanky, ktoré dieťa upokojujú.
V prvom roku života dieťaťa je spev najdôležitejším faktorom v rozvoji jeho hudobnosti. Preto po úvodných týždňoch či mesiacoch pridajte do repertoáru rôzne pesničky a riekanky. Nebojte sa zapojiť do spievania aj dotyk, rôzne bubnovať, rytmicky ťukať po dieťatku. Ďalšou možnosťou ako podporovať rytmus je vytlieskavanie.


Sluch môžete v období, keď už dieťa dvíha hlavičku na brušku, stimulovať aj vhodne zvolenými hračkami.  Približne od 3 mesiacov mu môžete ponúknuť prvé hudobné hračky, ktoré podporia rozvoj jemných pohybových schopností dieťaťa. V tomto období ide viac o motiváciu k pohybu ako o hudbu samotnú, no hračky už nesú prvé známky hudobných nástrojov.


Od cca 6 mesiaca sa možnosti podpory hudobnosti výrazne rozširujú. V popredí sú stále hrajúce hračky, ktoré primárne slúžia na rozvoj hrubej aj jemnej motoriky, pohybu, úchopu a pod., no do hry vstupujú aj prvé hudobné nástroje. Rozvojom úchopu sa totiž dieťa stáva aktívnym hudobníkom. Malé rúčky už udržia drobné nástroje ako sú roľničky, rumba gule, malé tamburíny, či bubny, ktoré reagujú na dotyk.

Veľký zlom nastáva okolo 1 roku, keď sa deti vďaka rozvoju jemnej, hrubej motoriky a intelektových schopností môžu do procesu viac zapojiť. Vedia cielene búchať, otáčať veci, stískať klávesy, držať pevne paličky. Všetko, čo potrebujú k ovládaniu prvých detských nástrojov prispôsobených presne na ich potreby. Vo veku od 1 roka prichádzajú na scénu najmä xylofóny, bubny, dažďové palice a klavíry či iné hudobné nástroje v ich veľkosti.



Špecifické postavenie majú najmä dychové nástroje ako harmoniky, trúbky či flauty. Deti ich majú v obľube a zahrňujú aj rozvoj ďalšej dôležitej schopnosti. Mnohokrát totiž motivujú deti naučiť sa fúkať. Táto zručnosť má vplyv na mnoho vecí, no spomenieme najpodstatnejšiu a tou je rozvoj reči.

Existujú dva spôsoby ako deťom zaobstarať nástroje. Môžete vyberať jednotlivé nástroje samostatne, podľa vývinu a schopností dieťatka alebo ich kúpiť ako hudobnú sadu, z ktorej budete podľa potreby vyberať. Sady zväčša obsahujú najobľúbenejšie a najčastejšie používané nástroje ako trúbku, xylofón, bubon, rumba gule či tamburínu. Po tom ako dieťa zvládne sedenie, postavenie sa a státie prichádzajú do úvahy aj hudobné stolíky.



Výhodou je, že v súčasnosti je v ponuke už kopa zvukových kníh venujúca sa tematike hudby. A tak môžete vlastnú skúsenosť s nástrojmi obohatiť o iné formy vzdelávania. Na trhu už existujú knihy zamerané na hudbu ako takú, na jej jednotlivé štýly, či zvuk hudobných nástrojov. Tieto knihy sú u detí veľmi obľúbené, udržia ich pozornosť, trénujú ich sluch a popri tom rozvíjajú muzikálnu stránku ich osobnosti. Pomáhajú im identifikovať jednotlivé nástroje, vnímať rozdiely medzi nimi, spoznávať rôzne hudobné štýly, zoznamujú ich s vážnou hudbou a aj s jednotlivými skladateľmi.

Učenie napodobňovaním

Nezabudnime však, že deťom v období do 3 rokov predstavujeme hudbu najmä formou spevu a tanca. Spievajme, recitujme, tlieskajme, tancujme, venujme sa rôznym štýlom, urobme si spoločný koncert, zoznámme ich s našou obľúbenou hudbou. Ako sme už spomínali, aj reprodukovaná hudba má svoje výhody a podporuje rozvoj muzikálnosti u detí. Deti do troch rokov sa učia najmä napodobňovaním a preto platí jednoduché pravidlo, veďme ich k hudbe a zlepšujme ich muzikálnosť tým, že im ju predstavíme a ukážeme.