Rozvoj grafomotoriky: Ako pripraviť dieťa na úspešný štart do školy

Posledný rok v škôlke je pre dieťa kľúčový – už teraz sa začína príprava na školu. Grafomotorika je jednou z oblastí, ktorá zohráva dôležitú úlohu pri posúdení školskej zrelosti. V článku sa dozviete, ako rozpoznať, či vaše dieťa potrebuje pomoc pri rozvíjaní jemnej motoriky a kresliacich zručností, a tiež aké aktivity mu môžete ponúknuť doma, aby bolo na školské povinnosti pripravené.

Ešte len nedávno začal posledný škôlkársky rok vášho dieťatka a už vám niekto rozpráva o školskej zrelosti. Je to však preto, že ak na nejaké oslabenia prídeme už teraz, tak máme celý rok na to, aby sme na nich pracovali.

Pri posúdení školskej zrelosti hodnotíme aj tzv. motorickú zrelosť. Čiže akú má dieťa hrubú motoriku, jemnú motoriku a grafomotoriku. My sa dnes bližšie pozrieme práve na grafomotoriku. Nezabúdajme však, že všetko so všetkým súvisí a preto, ak chceme pomôcť dieťatku s grafomotorikou musíme dbať aj na hrubú a jemnú motoriku.



Dieťa, ktoré je pripravené do školy má už v predškolskom veku správny štipkový úchop písacej potreby. Pri stole sedí s vystretým chrbátom, nohy má pevne položené celým chodidlom na zemi alebo stoličke. Ruka je pri kreslení uvoľnená, dieťa netlačí, pohyb je plynulý a čiara nie je kostrbatá. Z grafomotorických prvkov zvládne nakresliť zuby a hornú slučku. 

Naopak dieťaťko, ktoré od nás potrebuje s grafomotorikou ešte pomôcť nevyhľadáva aktivity na jemnú motoriku. Môže mať ťažkosti pri sebaobsluhe – zapnúť si gombíky, zips, obuť si ponožky... Kreslenie a maľovanie nie sú jeho obľúbené činnosti. Keď kreslí príliš tlačí a čiara je kostrbatá. Rovnako tak kresba po formálnej a obsahovej stránke nie je veku primeraná. 


Ako mu môžeme doma pomôcť?

Ponúkajte mu častejšie aktivity na jemnú motoriku. Napríklad plastelínu, rôzne navliekačky, gorálky a stavebnice. Lego a mozaiky. Trávte spoločný čas aj pri tvorení. Strihajte a lepte. Využite rôzne kreatívne sady. Ak dieťa nerado kreslí, pomôžte si kreslením krok za krokom. Vymaľujte si zamatové omaľovánky. 

Pri dieťatku, ktoré má v grafomotorike nejaké oslabenie musíme myslieť na to, že samé po týchto aktivitách nesiahne, preto mu ich musíme aktívne ponúkať. Vyberajte také, ktoré bavia aj vás. Pretože najľahšie ho presvedčíte, ak sa budete hrať spolu.