Čo robiť keď moje dieťa ešte stále nerozpráva?

Ak vaše dieťa ešte nezačalo rozprávať, nezúfajte. Každé dieťa sa vyvíja vlastným tempom a predtým, než začne používať slová, musí zvládnuť niekoľko dôležitých prekurzorov reči. Tieto zručnosti, ako je očný kontakt, spoločná pozornosť, používanie gest a rozumieť stálosti objektu, sú kľúčové pre neskoršiu verbálnu komunikáciu. V článku nájdete užitočné tipy, ako tieto schopnosti trénovať, a tým podporiť rozvoj reči vášho dieťaťa hravou a zábavnou formou.

Najväčší strach o reč dieťaťa majú rodičia ak ich dieťa ešte vôbec nezačalo rozprávať. V poslednom čase je toto stále častejší dôvod na návštevu logopedickej ambulancie. Prvé slová majú deti začať používať okolo 12 mesiaca, ak má však dieťa 18 mesiacov a stále nepovedalo svoje prvé slová, rodičia majú obavu o jeho vývin a často vtedy začnú čítať rady na internete a skúšajú podľa nich dieťa „rozrozprávať“.  

Dieťa však nezačne používať prvé slová, pokiaľ u neho nie sú prítomné všetky prekurzory reči. Prekurzory reči sú schopnosti, ktoré musí dieťa ovládať, ešte predtým než začne verbálne komunikovať. Ak vaše dieťa ešte nezačalo používať slová, skontrolujte jeho prekurzory reči a poprípade ich začnite trénovať, to môže byť cesta k úspechu. 

Veľmi dôležitý a raný prekurzor reči je očný kontakt s komunikačným partnerom. Pokiaľ sa dieťa na vás nepozrie keď si niečo pýta, je potrebné začať trénovať práve očný kontakt. Napríklad si dávame predmety, ktoré dieťa chce ku tvári aby sa pozrelo do očí, alebo robíme smiešne grimasy nech dieťa zaujmeme. 

Ďalším dôležitým prekurzorom je spoločná pozornosť s dieťaťom. Znamená to, že dieťa chce s nami tráviť čas pri aktivite, alebo nás pri nej potrebuje. Najlepšie aktivity na trénovanie spoločnej pozornosti sú hojdanie, vyhadzovanie dieťaťa nad hlavu, točenie, fúkanie bublín. 


Ak už dieťa chce pri aktivitách s nami tráviť času, je dôležité naučiť ho výmenu rolí. Výmena rolí znamená, že raz aktivitu spraví dieťa a potom dieťa čaká kým aktivitu spraví rodič. Napríklad pri tlieskaní - zatlieskam ja, počkám, kým zatlieska dieťa, dieťa počká, kým zatlieskam ja..... alebo stavanie veže z kociek - jednu kocku dám ja, potom položí kocku dieťa a potom zase ja a tak ďalej. 

Veľmi dôležitým prekurzor reči je používanie gest. Je veľmi prospešné ak rodič používa gestá a učí dieťa používať gestá. Základné gestá sú ukazovanie na predmet (prstom, rukou), ukazovanie predmetu v ruke, žiadanie predmetu od nás a podávanie predmetu. Existuje však mnoho iných gest, ktoré môžu rodičia používať napríklad: pápá, áno, nie, gestá zvierat, činností znázornené gestom (dlaň na líce pri slove búva, šúchanie rúk pri slove umývať...)

Pred nástupom prvých slov dieťa musí pochopiť aj stálosť objektu. To znamená, že rozumie tomu, že daný predmet existuje aj vtedy keď ho dieťa nevidí. Trénovať to môžeme schovávaním hračiek pred očami dieťaťa, ktoré najskôr odkrývame a potom očakávame, že ich odkryje aj dieťa. Takže dieťa začne hľadať predmety po izbe, alebo ich začne schovávať a chce aby ich rodič našiel. 

Okrem spomínaných prekurzorov by ešte u dieťaťa mala byť prítomná funkčná hra s predmetmi (česanie bábiky, autá parkovať do garáží, dať macka spinkať). 

Potom sú dôležité prekurzory, pri ktorých sa dieťa učí narábať s artikulačnými orgánmi a to znamená, že dieťa skúša džavotať  (mamama, bababa, kuve, dumo...) a skúša po nás opakovať slová (verbálna imitácia). 

Všetky prekurzory reči by sme s dieťaťom mali trénovať počas hry aby učenie bolo pre dieťa zábavné. Držím palce!