Tiež to doma zažívate? Vaše dieťatko má svoju aktuálne obľúbenú knihu a chce ju čítať dookola, zas a znova. Je jedno, že ste ju práve dočítali 11-ty krát, opäť sa ozve „ešte raz“. Alebo ešte lepšie, chce aby ste to boli VY, kto mu bude obľúbenú knihu dookola čítať? Pravdepodobne už poznáte každé slovo naspamäť.

 

Zrejme ešte máte v čerstvej pamäti moment, keď ste knihu kúpili, ako ste sa nadchli pre jej perfektný text a ilustrácie a teraz si želáte, aby tá kniha aspoň na chvíľu zmizla. Skôr než tak urobíte, skúste svoje rozhodnutie prehodnotiť.

 

Pre dospelého človeka môže byť čítanie tej istej knihy časom naozaj „obťažujúce“, avšak pre najmenších čitateľov má niekoľko obrovských výhod:

 

 

Slovná zásoba a učenie sa vizuálnej podoby slova

 

Čím viac s dieťatkom čítate, tým bohatšiu slovnú zásobu bude mať. Koľko krát ste počuli túto „múdru vetu“? Poďme ju spolu trochu zreálniť a rozobrať. Raz sme sa v Babyknihách naučili od psychologičky jednu dôležitú vec – deti vo svojich 8-mych mesiacoch rozumejú 80% hovoreného slova, ktoré počujú.

 

Kto by to bol povedal, ako tých drobcov máme tendenciu podceňovať. Najmä mamičky prvorodičky na bábätká hovoria pomerne málo, rutinne vykonávajú bežné úkony okolo „denného servisu“ dieťatka bez toho, aby mu vopred vysvetlili, čo idú robiť a prečo idú robiť. A len zriedkavo mu mamičky len tak rozprávajú pri týchto úkonoch riekanky alebo si spievajú.

 

Na tejto prekvapivej štatistike predsa len kúsok pravdy bude – dokazujú to druhorodené deti, ktoré omnoho skôr začnú rozprávať než ich starší súrodenec. Buď je to totiž práve ten starší, ktorý sa im prihovára alebo jednoducho mama niečo s tým starším rieši a mladší verbálnu komunikáciu počúva.

 

Jedno veľké AHA:

 

„Môjmu synovi som odmalička recitovala Žabiatko. Pomaly si na básničku zvykol, na jej rytmus a postupne sa stala naším pomocníkom, keď bolo treba syna upokojiť. (Dodnes neviem prečo som si vybrala práve Žabiatko, sú aj krajšie a kratšie básničky).

 

Syn mal dva roky a ako typický chalan, aktívne používal svojich 20 slov slovnej zásoby, ktoré mu postačovali na vysvetlenie a presadenie svojich potrieb. Jazyk sa mu rozväzoval pomaly a konečne sme sa dočkali jeho ochoty „papagájovať“ slovíčka, ktoré počul až v 27. mesiacoch. A potom to prišlo – absolútny uragán prekvapení.

 

Ako obvykle som mu pri večernom lúčení v posteli začala recitovať Žabiatko, pri treťom slove mi skočil do reči a on to celé zarecitoval sám. Ahaaaaaa, on to celú dobu vedel a si pamätal, len to nepovedal (ešte aj tie krkolomné slová ...dohodli sa škrekom brekom, akože ho neúrekom...). Ďalší deň sme sa ocitli v obchode a nesedela suma na bloku s cenovkou na pulte, tak som sa rozhodla tovar reklamovať. Keď sme z obchodu vyšli, syn hovorí „Mami to bola, ale komplikovaná situácia“. Zírala som na neho a lovila v pamäti, kedy som naposledy použila spojenie „komplikovaná situácia“ a mohlo to byť dobrého pol roka dozadu.", povedala nám svoju skúsenosť mamička Andrea.

 

Rodičia, ktorí túto AHA situáciu zažijú si práve v tomto momente uvedomia, akú silu majú slová a slovná zásoba. Celý ten zázrak funguje tak, že ak dieťa počúva čítanie tej istej knihy opakovane niekoľko krát, začne sa cítiť komfortne aj s dlhšími textami a väčším počtom slov. Že ako rodič už poznáte celý text obľúbenej knihy naspamäť? Šanca, že taktiež aj Vaše dieťatko je takmer stopercentná.

 

 

Rytmika jazyka

 

Každý jazyk má svoju rytmiku a práve pri opakovanom čítaní rovnakého textu sa dieťa učí dynamiku výslovnosti. Jazyk je viac ako len slová, je to spôsob ako slová znejú a ako sú slová navzájom spájané do slovných spojení. Práve rodičia sú tí, ktorí na dieťatko rytmiku jazyka prenášajú a práve obľúbené príbehy, do ktorých rodičia vnášajú „dramatické prevedenie“ sú na toto ako stvorené.

 

Pochopenie významu textu

 

Schopnosť pochopiť text, ktorý čítame je komplexná záležitosť, ktorú dieťatko postupne zvláda – je to schopnosť pochopiť všetky súčasti príbehu, od toho ako sa vyvíja zápletka až po symboliku, ktorá je použitá v ilustráciách. Je to pointa celého čítania.

 

Vždy, keď dieťatko počuje ten istý príbeh, pochopí z neho o kúsok viac. Čím častejšie sa pozerá na tú istú ilustráciu, o to pozornejšie oko má  a viac detailov si všimne. Zároveň sa ponára hlbšie do podstaty príbehu a nevedome si buduje schopnosť pochopiť čoraz zložitejšie príbehy.

 

Sebavedomie

 

Keď dieťa dostane možnosť spoznať a vysloviť nové slová pri čítaní s osobou, ktorej dôveruje, bude omnoho sebaistejšie pri ich aktívnom používaní aj v cudzom prostredí. Navyše taká „naspamäť naučená básnička, či rozprávka“ je výborným mostíkom ako zapojiť dieťa do aktivít s inými deťmi a „poštuchnúť ho smerom k socializácii s rovesníkmi“.

 

Tak ako? Už ste to tej obľúbenej knihe Vášho drobčeka odpustili, že ju musíte donekonečna čítať? A už ste zažili s Vašim dieťatkom „AHA moment“ a prekvapil Vás slovom, ktoré ste použili naozaj dávno?

 

Vaše Babyknihy