„Ak chcete, aby bolo vaše dieťa inteligentné čítajte mu rozprávky.
Ak chcete, aby bolo vaše dieťa ešte viac inteligentné,  čítajte mu viac rozprávok.“
Albert Einstein.


S dvojročným dieťatkom sa rozprávať dá.

Keďže výber knihy je dobré prispôsobiť úrovni reči dieťatka, povieme si, čo v priemere dvojročné dieťatko v reči ovláda. Prosím, neľakajte sa. Vývin reči je individuálny a jednotlivé míľniky deti dosahujú približne.


Sfúknutím druhej sviečky má slovná zásoba dieťatka okolo 300 slov, pričom v treťom roku sa počet slov šplhá až k číslu 1000. Zvedavé obdobie “Čo je to?”, ktoré v tomto veku prichádza, dáva príležitosť spoznávať vlastnosti predmetov a osôb naokolo. Deti zaujíma ako veci fungujú, čo sa s nimi robí a teda v reči vo veľkom pribúdajú slovesá a prídavné mená. Veľký posun je aj v oblasti gramatiky a dĺžky viet, ktoré dieťa používa. V reči je veľa 1-2 slovných viet, tiež gest, no začínajú sa objavovať prvé trojslovné vety, ktoré sa predlžujú až ku súvetiam (okolo tretieho roka).


Dieťatko doposiaľ hovorilo o veciach, ktoré sa dejú tu a teraz. Okolo druhého roka však začína používať minulý čas a hovoriť aj o tom čo sa stalo, neskôr zapája do reči i blízku budúcnosť. To všetko dieťaťu otvára v reči nové obzory. 

 

 

Čo je očami logopéda kvalitná kniha pre dvojročné dieťa.

Témou detských kníh (hlavne z pohľadu reči) sa zaoberá Doc. Kapalková PhD., logopedička pôsobiaca na Katedre logopédie Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského. Podľa nej sú v období medzi 2. - 3. rokom vhodné knihy s hlavnou postavou, ktorá vystupuje v jednoduchom príbehu. Dieťatko už v tomto veku viac rozlišuje gramatický význam slov. Je vhodné aby bol príbeh písaný prevažne rozvitými vetami, teda o úroveň vyššie ako je reč dieťaťa. Krátko po druhom roku však zatiaľ bez zložitejších podraďovacích súvetí.  Text by mal obsahovať opisy predmetov a osôb, tiež deje, ktoré by sa mali dať preniesť do reálneho života. To znamená, že keď mama v knihe pošteklí dieťatko, tak my pošteklíme naše dieťatko, s ktorým knihu čítame, keď dá pusu, dáme pusu i my. Náročnosť textu sa postupne zvyšuje spolu so zlepšujúcou sa rečou dieťatka.

 

Konkrétne tipy na knihy pre dvojročné deti.

Prvé príbehy

Medzi textové knihy s pekne a jednoducho spracovaným príbehom a malým množstvom textu na jednej strane, patria knihy od Kataríny Macurovej. To, čo aktuálne dospelý deťom číta, vidia deti zároveň na obrázku. Preto sa do čítania dokážu ľahšie zapojiť. Vtipné situácie a prekvapivý záver v príbehu vyčaria úsmev a navodia dobrú atmosféru. Je len na vás, aby ste dieťa vtiahli do aktívneho čítania. I najlepšia možná kniha nebude dieťa baviť ak bude čítaná nezáživne. Svojim hlasom môžete napodobniť čudujúceho sa zajka, šťastného medvedíka, i sklamané, či naštvané dievčatko. Je to vo vašich rukách, na vašej fantázii. Komentujte jednoducho obrázky, napodonújte zvuky, či postavy a žartujte. Deti humoru neodolajú. Miestami čítanie spomaľte, inde zrýchlite, môžete tak vytvoriť napätú atmosféru.

Pri čítaní môžete tiež na chvíľu zastaviť a nechať dieťa doplniť známe slovo, či časť textu. Dieťa sa bude zapájať čoraz častejšie. Pokojne ho vtedy nechajte aj samé prerozprávať príbeh podľa obrázkov.

 

 

Knihy opisujúce bežné situácie a aktivity dňa

Je dobré, ak kniha v tomto veku  rieši témy, ktoré sú dieťaťu blízke. Čo baví vaše dieťatko? O tom čítajte. Vďačnou voľbou sú knihy o Kamarátke Terke alebo o Kamarátovi Kubkovi. Keďže v edícii vyšlo viacero dielov, poľahky v nich nájdete témy týkajúce sa toho, čo sa dieťaťu páči.

Kniha vám môže napríklad pomôcť pripraviť dieťatko na blížiacu sa preventívnu prehliadku, popasovať sa s nočníkom, tešiť sa vopred na narodeninovú oslavu. Poradí ako zvládať lepšie hnev či strach z tmy pri večernom zaspávaní. Hlavná postava sa rýchlo stane vernou kamarátkou, s ktorou sa deti stotožnia a budú ju spomínať aj hocikedy počas dňa.

 

 

Počas čítania s dieťaťom je jednou z dôležitých stratégii práve nasledovanie jeho záujmu. Odsunúť našu predstavu o čítaní je niekedy ťažké, no to, čo dieťatko zaujíma je kľúčové. Darmo budeme vysvetľovať dôležitý prínos predavačky, keď dieťatko v tej chvíli upútal obrázok s čudným kolesom na fúriku. V knihách bez textu máme my rodičia dostatočný priestor na trénovanie - teda na pozorné sledovanie dieťatka a načúvanie tomu, čo chce. V knihách s textom však platí rovnaké pravidlo.

 

 

Hľadacie knihy

Tzv. hľadacie knihy sú ďalšou dobrou voľbou pre ich bohatú nádielku slovnej zásoby. Veľmi peknou je edícia kníh Veľká knižka pre malých rozprávačov  (s témou Na dobrú noc, Môj deň, Autá, Stavba, a iné), či séria Potulky. Pokojne nechajte knihu dieťatko prezerať a rozprávať, čo ho napadne. Pýtajte sa ho, čo sa mu páči, čo ďalšie ho zaujíma. Nabádajte ho k prepájaniu videného s realitou – spomínajte, kde ste sa s autom, či povolaním stretli, na čo sa vám podobá, kde by ste ho mohli nájsť.

 

 

Spomínané Potulky, je séria piatich kníh (Jar, leto jeseň, Zima, Noc)  a sú charakteristické tým, že majú v každom dieli rovnakú štruktúru. Nájdete v nich ten istý dom, ulicu či park, ktoré sa menia s prichádzajúcim ročným obdobím a v noci. Sledujete počas roka meniace sa jazero, stromy, či postup stavania škôlky v meste, ktorý trvá takmer celý rok.

V knihe vystupujú tie isté hlavné postavy, ktorých krátky popis je na zadnej strane knihy. Dieťatko môže počas listovania postavy sledovať a rozprávať o tom, čo sa im prihodilo, alebo čo sa asi stalo ďalej. Krásne tak používa novú kategóriu minulého a neskôr i budúceho času. Kniha dáva dobrý priestor práve na tvorbu dlhších viet, súvetí (najskôr ujo spal, potom..., preto-lebo).

 

 

Knihy s básničkami

Ďalšou vhodnou možnosťou sú rýmované texty - knihy s básničkami. Deti ich milujú práve pre ich melódiu, rytmus a predvídateľnosť textu. To všetko im umožní naučiť sa básničku skôr ako iný neveršovaný text, a tým pádom sa i skôr do čítania aktívne zapojiť. Siahnuť môžete napríklad po knihe Daniela Heviera Básnička ti pomôže, alebo knihe Môj macík od Márie Rázusovej-Martákovej. V nich nechajte dieťa doplniť posledné slová, či pasáže. Budete prekvapení, ako rýchlo sa bude dieťa zapájať.

 

 

Imaginatívne príbehy a rozprávky

Deti sa čoraz viac budú snažiť zdieľať svoje pocity a zážitky. Imaginatívne príbehy a klasické rozprávky vyberajte až s blížiacim sa tretím rokom. Vtedy už text môže byť náročnejší - s metaforami, archaickými slovami, či prirovnaniami. Môžete siahnuť po jednej z nasledovných kníh. V knihe Dráčik nehnevaj sa, sa porozprávate o hneve dráčika, ktorý sa učil s ním pracovať. V knihe Malá líška zas o osamelosti malej líšky, ktorá si našla kamarátku Grétku. Alebo v knihe Odvážny zajko zas o zajkovi, ktorý prekonal svoj strach.

 

 

*** autor textu: Jana Kováčová, ktorú môžete sledovať na Instagrame ako @logomamka

Mgr. Jana Kováčová ukončila štúdium logopédie na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v roku 2014. Po štúdiu pracovala vo vysokošpecializovanom odbornom ústave Dialóg v Bratislave, kde sa zameriavala prevažne na ranú intervenciu. Aktuálne je mamou dvoch dcér, ktoré jej ukazujú krásy vývinu reči v priamom prenose. 

 

Zdroj:

Kniha o detskej reči (Kapalková, Hornákova, Mikulajová)

https://www.promama.sk/vychova/viete-ake-knihy-pre-deti-do-3-rokov-vyberat

https://mamaaja.sk/clanky/mama/ako-vybra-knihu-pre-vase-die-a

https://mamaaja.sk/clanky/batola/vyvin-reci-medzi-2-a-3-rokom-alebo-mami-ja-sa-sa-sam

https://www.uletsknihou.sk/podme-citat-bod-nula-alebo-kde-zacat-1003

https://ahojmama.pravda.sk/clanky/rozhovor-svetlana-kapalkova-na-rec-dietata/13658-clanok.html