Pre zlepšenie našich služieb používame cookies.

Svet očami mladej ilustrátorky Kataríny Macurovej

18.01.2017 0 Komentár(e)

Detská ilustrácia by mala čiastočne brať do úvahy detskú logiku a videnie sveta, ale tak, aby sa nepodriaďovala tomu, čo si “dospeláci” myslia, že sa deťom páči.

 

Mladá výtvarníčka Katarína Macurová vyštudovala Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, pôsobila v ateliéri voľnej grafiky a knižnej ilustrácie u profesora Dušana Kállaya. Za svoju inovatívnu ilustrátorskú tvorbu získala niekoľko prestížnych ocenení (Communication Arts Award of Excellence v USA, Cenu Ministerstva kultúry SR za ilustrácie v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska 2014 za knihu Ja nič, ja muzikant a i.). Do povedomia širokej verejnosti sa dostáva aj vďaka knihám pre deti. Kniha Prečo nekvitneš? získava pozitívne ohlasy nielen u čitateľov, ale aj u literárnej kritiky. Sympatická ilustrátorka nám prezradila nielen to, ako tvorí, ale aj čo ju inšpiruje a čo plánuje v budúcnosti.

 

Ako ste sa dostali k ilustráciám? Bol to vždy Váš sen?

Pôvodne som chcela študovať animovanú tvorbu. Na VŠMU vtedy prijímali nových študentov iba každý druhý rok, a práve, keď som končila strednú školu, bol tento odbor zatvorený. Povedala som si, že zatiaľ skúsim ilustráciu na VŠVU, keďže sa mi zdala najpríbuznejšia animácii. Ilustrácia sa mi ale natoľko zapáčila, že som si urobila aj doktorát a pôsobím ako asistentka profesora Dušana Kállaya v ateliéri voľnej grafiky a knižnej ilustrácie.

 

Veľa cestujete. V rámci zahraničných stáží počas štúdia na Vysokej škole výtvarných umení ste navštívili Grécko, Kubu, Belize... Pomáha Vám cestovanie pri tvorbe?

Myslím, že cestovanie stimuluje kreativitu. Pomáha mi získať nadhľad a novú inšpiráciu pre tvorbu. Napríklad ilustrácie v knihy Turčianske povesti sú podvedome ovplyvnené mojou cestou do Mexika. Postavičky majú jemne mayské profily.

 

Máte veľmi unikátny štýl tvorby, v ktorom skĺbite maľbu a 3D techniku. Objekty na Vašich maľbách sú vytvorené akoby vyskladaním drobných mnohouholníkov. Kde ste vzali inšpiráciu?

Pred pár rokmi som sa dostala k 3D modelovaciemu software-u Blender. Kúpila som si tutoriál a išla lekcia po lekcii s predstavou, že sa naučím vytvárať komplexné 3D svety a charaktery. Netrvalo dlho a zistila som, že na vytvorenie takých grafík je ideálne mať skupinu ľudí, kde jeden modeluje, jeden textúruje, jeden osvetľuje alebo mať veľmi veľa trpezlivosti. Ja som nemala ani jedno, a tak som hľadala alternatívu ako spontánnejšie a jednoduchšie vytvárať 3D grafiky. V časopise Computer Arts som narazila na tvorbu Timothyho Reynoldsa a veľmi sa mi páčil jeho štýl pripomínajúci papierové modely. Myslím, že to bol odrazový bod k vytvoreniu môjho štýlu v prostredí 3D grafiky.

 

Ukážka ilustrácie z knihy Zajačikova cesta

 

Ako ste sa dostali k literatúre pre deti?

Prišlo to tak prirodzene. Nikdy som sa nezamýšľala nad tým, kto bude mojim publikom. Tvorila som akoby pre seba, hlavne k vlastnej spokojnosti (smiech). A tak nejako som sa ocitla vo svete literatúry pre deti.

 

V čom spočíva rozdiel v tvorbe pre dospelého prijímateľa a pre detského?

Ešte som neilustrovala text určený dospelému čitateľovi. Asi by som to ani nevedela. Myslím si však, že pri dospelom prijímateľovi si ilustrátor môže dovoliť omnoho viac abstrakcie, metafory, výtvarnej skratky. Ilustrácie by pokojne mohli byť samostatné obrazy fungujúce aj bez textu.  Detská ilustrácia by mala čiastočne brať do úvahy detskú logiku a videnie sveta, ale tak, aby sa nepodriaďovala tomu, čo si "dospeláci" myslia, že sa deťom páči. V ideálnom prípade by detská ilustrácia mala zaujať ako detského, tak aj dospelého čitateľa.

 

Koľko trvá ilustrácia jednej knihy?

S 3D ilustráciou sa dá hrať donekonečna. V podstate vytvárate divadelnú kulisu a je mnoho spôsobov ako objekty vymodelovanej scény rozmiestniť alebo nasvietiť, či akú zvoliť postprodukciu. V takomto prípade už potom musím nutne prihliadať na termín odovzdania tlačových podkladov.

 

Je ojedinelé, ak ilustrátor napíše knihu. Vám už vyšli tri – Zajačikova cesta, Kde je ten pravý balón a Prečo nekvitneš?, pri ktorých ste knihu nielen ilustrovali, ale vytvorili ste aj text. Prečo ste sa dali na túto cestu?

Nadchol ma formát detskej ilustrovanej knihy typu “picture book”. Je to 32- 46 stranová kniha s minimom textu. Text a ilustrácie sa vzájomne dopĺňajú a rovnakým dielom posúvajú príbeh. Takisto sú akýmsi spojovacím bodom medzi animáciou a ilustráciou pre vyššie vekové kategórie. Na Slovensku, žiaľ, nie je tento typ knižiek veľmi zastúpený. Ja som sa s ním bližšie stretla počas ročného pobytu v Edinburghu. Chodievala som do knižnice, kde mali len picture booky a okrem prehrabávania sa v knižkách som sledovala mamy ako tieto knihy čítajú deťom. Ak sa picture book podarí, je zábavný ako pre dieťa, tak aj pre dospelého a potom si príbeh dokážu čítať aj niekoľkokrát za sebou na jedno posedenie. Nie je to typ knihy, ktorý má dieťa pred spaním uspať. Je to skôr platforma pre interakciu rodiča a dieťaťa. Veľmi sa mi tento koncept páčil. Keďže text a ilustrácie sú si rovnocenné pri týchto knižkách, vždy je len výhodou, keď za obidvoma stojí jeden autor.

 

Literárna kritika oceňuje na knihe Prečo nekvitneš? spojenie pútavých ilustrácií, humoru a záverečnej pointy. Ako kniha vznikala?

Zaujali ma možnosti ako sa dá pohrať s príbehom v spomínanej knižke typu “picture book”. Text a ilustrácia sa môžu dopĺňať, alebo sa negovať, nosná dejová línia môže byť na samotných ilustráciách, alebo klasicky na texte, niekedy môže byť text dejovo posunutý dopredu v porovnaní s obrazom, alebo naopak môže ísť pozadu. Možností je veľmi veľa. Mňa zaujala možnosť dvoch paralelných príbehov, ktoré sa navzájom ovplyvňujú bez toho, že by hlavní aktéri o tom vedeli. Od tejto myšlienky sa potom odvíjalo vymýšľanie scény, kde by sa niečo také dalo realizovať. Napadli mi dve alternatívy: Nad a pod vodou alebo nad a pod zemou. Pri druhej možnosti mi hneď napadla mrkva, ktorá je iná na povrchu a pod zemou a hneď s mrkvou sa vynorili postavy zajačikov a medvedíka záhradníka. Keď bola scéna a hlavní aktéri ako tak vymyslení, začala som si skicovať príbeh. Prvá použiteľná skica bola tá, kde si zajačikovia roztopašne odkrajujú z obrovskej prerastenej mrkvi, zatiaľ čo medvedík smutne stojí pri polozvädnutej mrkvovej vňati. Páčilo sa mi to napätie, ktoré v obrázku bolo.

 

Skice ku knihe Prečo nekvitneš?

 

Ste mamou 6 mesačného Tadeáška. Neovplyvňuje Vás Vaše povolanie, keď vyberáte knihy pre synčeka? Nie ste náročnejšia, čo sa týka knižných ilustrácií v detských knihách?

Určite trpím profesijnou deformáciou. Som veľmi náročná na kvalitu ilustrácie a textu a celkového knižného spracovania. Najčastejšie máme teda doma britské či škandinávske knihy. Nájdu sa však aj kvalitné slovenské či české.

 

Plánujete ďalšie zaujímavé knihy pre malých čitateľov?

Tento rok by mi mala vyjsť ďalšia obrázková knižka o dievčatku a jej veľmi zvláštnom kamarátovi. A akurát dokončujem poslednú dvojstranu z nového dobrodružstva medvedíka - záhradníka.

 

 

Napíšte komentár