Najkrajšie knihy o jari pre deti do 3 rokov

30.04.2017 0 Komentár(e) Najčítanejšie,Recenzie a testovanie kníh a hračiek,

Hneď po vychádzke do prírody je kniha druhý najlepší spôsob ako dieťatku vysvetliť, čo to vlastne tá "JAR" je a striedanie ročných období počas roka celkovo. Možno už nejaký knižný klenot o jari máte doma a možno nad kúpou prvej knihy o jari pre drobca práve rozmýšľate, no neviete, s ktorou začať, či ktorá ho bude baviť, radi pomôžeme. Prezreli sme knižnú ponuku na Slovensku aj v zahraničí a vybrali (podľa nás a detičiek) tie najkrajšie knihy o jari pre deti do 3 rokov.

Keďže u detičiek do 1 roka je dôvod čítania kníh úplne iný ako predstaviť si jar (drobci sú predsa zaneprázdnení učením sa nových slov a pomenúvaním zvieratiek, či predmetov), márne by ste sa slovo jar v tejto vekovej skupine snažili vysvetliť. "Jar" je pre nich abstraktný pojem, nechápu ho a ani ho nepochopia :-) Schopnosť pochopiť, že viaceré predmety na obrázku patria do tej istej skupiny, ktorá má nejaký názov sa totiž rozvíja až medzi 1 - 1,5 rokom. Preto skôr odporúčame ukazovať deťom knihy s obrázkami zvieratiek, či predmetov, ktoré sú pre toto obdobie typické - takýmito symbolmi sú určite zajačik, kačiatko, iné mláďatká zvierat, slnko, dáždnik, kvetinka, kvitnúci strom. My dodávame, že nutnou podmienkou úspechu je, aby kniha mala dotykové plochy, aby batoľa naozaj zaujala. Preto odporúčame vyberať z nasledovných "touch and feel" leporel s krásnymi realistickými obrázkami - Spring touch and feel, Baby Touch and Feel Bunny, Baby Touch and Feel Baby Animals. Pokojne si zbaľte jednu, dve knižočky so sebou do kočíka a keď na niečo pri prechádzke natrafíte, ukážte si to v leporele.

Knihy o jari pre deti od 12 - 18 mesiacov

Detičky najlepšie slovo "JAR" pochopia cez symboly, ktoré sú naraz spolu vyobrazené na jednej dvojstrane a spoja si to s nejakou podobnou situáciou, resp. zážitkom, ktorú v tomto období prežili. Nám sa úplne najviac páči leporelo od americkej autorky a ilustrátorky Karen Katz Baby Loves Spring!, ktoré na každej dvojstrane skrýva veľké okienka, ktoré treba odkryť, aby dieťatko objavilo niečo, čo je pre jar typické. Kto to šteboce na strome? (predsa vtáčiky v hniezde). Kto sa vŕta v záhradke v zemi? (predsa červíci). A čo je to za trepot spoza kríka? (predsa motýlie krídla). Hlavným aktérom knihy je dieťatko, čo je perfektné, lebo okamžite zaujme Vášho čítajúceho drobčeka, ktorý sa sa v ňom "uvidí". Veľmi chválime grafické spracovanie, vďaka krásnym veľkým kontrastným obrázkom je kniha prehľadná, dieťa sa sústredí na úlohu odkryť okienko a absolútne vhodná pre 1-ročné deti. A správne tušíte, že kniha má aj pokračovanie a pre každé ročné obdobie existuje jedna knižočka (Baby loves Summer, Baby loves Fall, Baby loves Winter).

Znie to neuveriteľne, ale kniha o ročných obdobiach pre jednoročné deti s dotykovými plochami naozaj existuje a ešte ako baví :-) Kto Babyknihy sleduje, vie, že na tento druh kníh nedáme dopustiť - dotykové plochy na obrázkoch z rôznych textúr okamžite pritiahnu pozornosť malého prieskumníka a ku knihe ho so záujmom posadia. A práve touto knihou je dotykové leporelo od Xaviera Deneux My First Touch and Feel Seasons. Kniha obsahuje síce iba 10 strán, ale to úplne pre sústredenie ročného dieťatka stačí. Každá dvojstrana je venovaná ročnému obdobiu, vrátane aktuálnej jari. Tak deti nachystať pršteky a spoznávanie ročných období sa môže začať.

Nedávna novinka - séria leporel "Nakukni do príbehu" je ako stvorená pre deti od jedného roka. V knihe Jar je tu môže dieťatko sledovať ako sa zídu všetky zvieratká pri rybníku a spolu sa tešia z prebúdzajúcej sa jari - kačičky, vážka, kamarátka žabka, lienka a bobor.

Pre staršie detičky, ktoré majú nad 15 mesiacov doporučujeme siahnuť po absolútnom leporelovom klenote o jari od autorky Gerda Muller - Spring. Kniha je bez textu a má nádherné ilustrácie, v ktorých sa striedajú typické jarné scenérie s jarnými činnosťami (sadenie kvetiniek, vyliahnutie kuriatok, vtáčikov, či narodenie iných zvieratiek) až po maľovanie veľkonočných vajíčok. Napriek jednoduchosti ilustrácií sa Vaše dieťatko bude ku knihe vracať aj v troch rokoch, pretože sú v nich ukryté detaily, ktoré bude dieťatko postupne objavovať a bude si o nich čo rozprávať.

Knihy o jari pre deti od 18 - 24 mesiacov

Snáď ste si nemysleli, že by sme zabudli na leporelový fenomén od nemeckej ilustrátorky Suzanne Rotraut Berner - Potulky jarou, z ktorej sa predalo viac ako 500 tisíc výtlačkov po celom svete. Navyše táto kniha sa stala v roku 2016 celosvetovým víťazom ceny Hansa Christiana Andersena, ktorá sa udeľuje za prínos autora a ilustrátora do detskej literatúry. Nestretli sme sa s 18 mesačným dieťatkom, ktorému by toto veľkoformátové leporelo okamžite neučarovalo. Kniha Potulky jarou je plná ilustrácií, v ktorých sa schováva nekonečné množstvo príbehov a je vstupnou bránou do rozvíjania detskej fantázie.

Nájde sa niekto, koho deti nebavia knihy s odkrývacími okienkami? Také sme ešte nestretli a práve preto naším druhým tipom je leporelo s okienkami Little tree, ktoré Vaše dieťatko prevedie všetkým ročnými obdobiami, vrátane jari, a to prostredníctvom príbehu o semienku, z ktorého vyrastie strom. Na jar sa prebúdza príroda, kvitnú kvietky a z maličkého semienka vyklíči mladý stromček. Čo sa skrýva pod lupeňmi kvietkov, či listom? (to už musia zistiť malí zvedavci).

Knihy o jari pre deti od 24 - 36 mesiacov

Ťažko určiť hranicu, kedy dieťatko začnú baviť knihy s prvým príbehom, či náročnejším textom. Zvyčajne sú to dva roky, ale poznáme veľa šikovných čitateľov, ktorí začali s takýmito knihami skôr a tiež detičky, ktoré objavili čaro takýchto kníh až neskôr. Preto prosím berte naše zaradenie nasledujúcich kníh o jari do vekovej skupiny nad 2 roky s rezervou a vyberajte podľa schopností Vášho dieťatka, Vy ho predsa poznáte najlepšie.

Keď uvidíte knihu, ktorej autor je Sam McBratney, zbystrite pozornosť. S najväčšou pravdepodobnosťou ide o knihu Hádaj ako veľmi ťa mám rád, ktorá prvýkrát vyšla v roku 1994 a doposiaľ sa s z nej predalo 30 miliónov výtlačkov. Na túto knihu nadväzujú nové tituly o jednotlivých ročných obdobiach, vrátane Hádaj ako veľmi ťa mám rád Na jar. Hlavnými hrdinami sú zajačik a jeho otecko, ktorí na jar pozorujú prírodu a všímajú si ako v nej všetko začína rásť. Malému zajačikovi vŕta v hlave, čo z neho bude až bude veľký. Čo myslíte, príde na to, čo raz bude zo zajačika, ako je on?

V naších končinách málo známa, no nádherne ilustrovaná kniha Snow rabbit, Spring rabbit: A book of changing seasons od kórejského ilustrátora Il Sung No je originálnym kúskom v knižnici 2-ročného dieťatka. Aj keď je najmä o zime, krásne vysvetľuje prechod medzi ročnými obdobiami - čo robia zvieratká v zime, keď krajinu pokryje sneh (niektoré odletia preč, iné odplávajú do teplejších vôd, ďalšie sa uložia na zimný spánok, iné zohrieva teplý kožúšok)? Jedno je isté, všetky vedia, že keď sa sneh roztopí, prišla jar.

Staršie deti (2,5 - 3 roky) určite zaujme kniha V záhrade, ktorej autorka je Andrea Erne. Malý zvedavci sa v nej dozvedia ako to vyzerá v záhrade na jar, čo v nej môžeme nájsť, čo v nej kvitne a vonia, či ako rastie rastlinka alebo zeleninka. Doporučujeme zobrať so sebou pod pazuchu priamo do záhrady a nechať malého prieskumníka objavovať záhradu spolu s knihou v ruke.

Prišla jar a vo vyhriatom brlohu sa zobudil medveď, a je veeeeľmi hladný. Rozhodne sa vyraziť do lesa a nájsť niečo pod zub. Lenže čo má robiť, keď čokoľvek, čo zje, sa mu máli? Jarné dobrodružstvo medveďa, ktorý zháňa potravu sa začína. Viete, o ktorej knihe je reč? Predsa klasike Bear Wants More. Kniha je po anglicky, ale veršov na strane je len zopár, takže stihnete ppri čítaní prekladať do slovenčiny (ak si na to potrpíte).

Poslednú knihu, ktorú sme do nášho jarného výberu zaradili je kniha od známeho ilustrátora Erica Carle, s názvom Tiny Seed. Cez jednoduchý a poučný príbeh o semienku, ktoré odvial vietor, sa dieťatko "prečíta" cez všetky ročné obdobia, aby sa dozvedelo, čo sa so semienkom nakoniec stane a čo z neho vyrastie.