Informujeme vás, že na tejto stránke používame súbory cookies a iné technológie pre správne fungovanie a zlepšenie chodu stránky, jej zabezpečenie, poskytovanie funkcií sociálnych sietí, prispôsobenie obsahu a reklám používateľom a analýzu návštevnosti a správania používateľov. Pre viac informácií si prečítajte naše Podmienky používania súborov cookies.

Abeceda Trocha Inak - rozhovor s autorkou

Napísal Nina_Némethová 10.04.2020 0 Komentár(e) Tipy zo sveta kníh a hračiek,Recenzie a testovanie kníh a hračiek,

Rozhodli sme sa pre vás vyspovedať pani Zimovú, autorku nápadu edukačných kartičiek Trocha Inak, ktoré sa nedávno objavili na našom trhu a okamžite sa stali obľúbenou pomôckou na výučbu písmen abecedy medzi rodičmi aj pedagógmi.

 

Ak ešte kartičky náhodou nepoznáte, jedná sa o sadu 27 kartičiek. Na prednej strane kartičky je samotné písmenko a zároveň aj ilustrácia, ktorej prirodzenou súčasťou je samotné písmeno abecedy.  Na zadnej strane kartičky je krátky verš, ktorý poukazuje na podstatu ilustrácie a písmena.

 

 

Abeceda Trocha Inak podporuje a rozvíja:

  • Vizuálnu predstavivosť a myslenie
  • Plynulosť reči a slovnú zásobu
  • Sluchovú pamäť a sluchové vnímanie
  • Zrakovú pamäť a zrakové vnímanie
  • Mentálny vývoj dieťaťa
  • Koncentráciu a pozornosť

 

Ako vznikol nápad spraviť kartičky abeceda Trocha Inak?

Nápad vznikol v čase, kedy náš syn navštevoval predškolský ročník v materskej škole. V triede sa začali oboznamovať s jednotlivými písmenami abecedy. Učili sa štandardným, dlhodobo zaužívaným spôsobom, ktorý je založený iba na zvukovej zhode. Týmto štýlom preberali každý týždeň jedno písmeno. A ako auto, B ako bubon, C ako cirkus a tak ďalej, všetky písmenka rad radom. Po niekoľkých týždňoch, keď už prebrali písmeniek viac sme doma zistili, že si ich mýli a nepamätá si ich dostatočne. Vtedy sme si uvedomili, že jednotlivé písmená mu nedávajú zmysel a celú abecedu sme postupne prekreslili.  Akonáhle sme dané písmeno zilustrovali tak, aby sa vizuálne zhodovalo s písmenom, odrazu nemal s rozpoznávaním písmen problém. Dokonca ho abeceda začala oveľa viac „baviť“. Toto zistenie bolo pre nás impulzom zaoberať sa nápadom serióznejšie a tak vznikla naša abeceda Trocha Inak.

 

 

Zožali ste hneď s nimi úspech alebo to bola dlhšia cesta? Lebo teraz sú veľmi obľúbené.

Ľudia na kartičky reagujú veľmi pozitívne, vidia tam pridanú hodnotu vizualizácie a chápu jej zmysel. Ale bolo to postupne :). Zatiaľ sme nešli do žiadnej reklamy. Okrem vizitiek a pár letáčikov, ktoré poskytujeme na výstavách a konferenciách, sme zatiaľ do žiadnej propagácie nešli. Chceli sme, aby si ľudia medzi sebou sami posúvali informáciu, že kartičky sú dobré a odporučili ich ďalej svojim známym. Začiatkom decembra 2019 sme abecedu Trocha Inak predstavili v relácii Dámsky Klub, ktorého vysielanie napomohlo k predaju a rozšíreniu informácii o kartičkách.

 

Bolo nejaké písmenko, ktoré Vás ako autorov naozaj „potrápilo“, kým ste mu dali jeho finálnu grafickú podobu?

Vo všeobecnosti to vôbec nebolo jednoduché. Ale asi najviac  nás potrápilo písmeno Ypsilon. Y ako Yzop. Príklady na jednotlivé písmená sme sa snažili hľadať všade okolo nás, doma, v prírode, v obchode, v meste. Keď sme boli  jedného dňa na prechádzke, všimla som si bylinku Yzop, ktorý tvarom reálne vyzerá ako tvrdé Y – a slovíčko bolo na svete :).

 

 

Kto sú Vaši zákazníci? Prekvapila Vás niektorá zo skupín enormným záujmom?

Primárne sme si mysleli, že našimi zákazníkmi budú len rodičia, ale ten záber je omnoho širší. Postupne začali na našu abecedu reagovať aj pedagógovia z materských a základných škôl. Dokonca aj špeciálni pedagógovia (autizmus, Downov syndróm, nepočujúci), ktorí ocenili vizualizáciu ako veľmi nápomocnú pri výučbe abecedy. Platí, že čím viac zmyslov zapojíte pri výučbe, tým je efektívnejšia. Doteraz sa využíval iba sluch. My sme týmito kartičkami zapojili aj zrak. Je to ďalší vnem, ktorý napomáha a učenie je tak omnoho efektívnejšie.

 

Pre aký vek dieťaťa karty odporúčate?

Približne od 3 rokov. Ale je to individuálne. Pokiaľ dieťa iniciatívne prejavuje záujem, tak je vhodné ho v tom podporiť. V zásade nie nasilu, nemusí to byť cielené učenie, ale oboznamovanie sa s písmenkami. S kartičkami sa dá aj hrať. Dieťa vtedy informáciu o písmenkách vníma  podprahovo/ podvedome. Neuvedomuje si, že sa učí. Ale primárnou skupinou sú deti v poslednom ročníku materskej školy a žiaci prvého ročníku základnej školy.

 

 

V čom sa odlišujú Vaše kartičky od iných kartičiek na tento „abecedný štýl“ na trhu?

Jednoznačne v tom, že zapájajú do výučby ďalší vnem. Doteraz bola používaná len fonetická zhoda (sluch) a my sme tam pridali vizuálnu formu. Čím viac vnemov zapojíme do výučby, tým si to dieťa ľahšie a lepšie zapamätá.

 

Karty sú popisovateľné fixkou na tabuľu. Slúžia teda aj na to, aby si dieťa po nich priamo skúšalo tvar písmenka?

Áno, sú popisovateľné fixkou na bielu tabuľu. Tá sa dá potom ľahko zotrieť vreckovkou alebo handričkou. Deti si týmto spôsobom môžu jednoducho precvičovať grafomotoriku obťahovaním písmenok. Taktiež je to dobré na zvýraznenie písmenka v samotnom obrázku. Staršie deti môžu na zadnej strane vyhľadávať a vyznačovať písmenka v texte.

 

 

Máte v talóne aj ďalšie nápady na edukačne pomôcky pre deti?

Áno, v tlači už máme českú verziu abecedy Trocha Inak, aby sme uspokojili aj záujem rodičov zo susedných Čiech, ktorému sa veľmi tešíme. Taktiež pripravujeme anglickú a nemeckú verziu abecedy. Na ďalších nápadoch postupne pracujeme.

 

My v Babyknihy sme z kartičiek nadšení, vidíme ako na ne detičky krásne reagujú a bavia ich. Veľmi držíme palce a tešíme sa na všetky novinky, ktoré pre malých čitateľov chystáte. Určite budeme pri tom.

 

Ďakujeme za rozhovor.

 

Kúpite na našom eshope babyknihy.sk -  Edukačné kartičky Abeceda Trocha Inak

 

Napíšte komentár